Ortodoncja

Czy leczenie ortodontyczne boli?
Współcześnie stosowane metody lecznicze zwykle są bezbolesne, lub prawie bezbolesne. Dolegliwości ograniczają się najczęściej do dwóch, trzech dni od aktywacji aparatu i polegają na wrażliwości uciskowej, np. przy jedzeniu.
Czy aparat musi by tak widoczny na zębach
Współcześnie są do dyspozycji aparaty stałe metalowe, metalowe typu MINI, oraz kompozytowe, ceramiczne i wykonane z kryształu szafiru, które są zbliżone do koloru zębów pacjenta.
Kiedy należy rozpocząć leczeniem jak długo ono trwa?
Czas rozpoczęcia leczenia jest uzależniony od nasilenia wady zgryzu, jednak niewątpliwie ważne jest, aby przyjść na wizytę konsultacyjną w celu sprawdzenia czy zgryz rozwija się prawidłowo. Czasem krótkie i stosunkowo proste leczenie może przywrócić rozwój narządu żucia na prawidłową ścieżkę. Jeśli się tego nie zrobi, istnieje ryzyko, że póżniej leczenie jest dużo bardziej trudne i skomplikowane.
Czy leczenie ortodontyczne jest ważne tylko do wyglądu?
Zdrowy zgryz to nie tylko piękny wygląd zębów, ale także zdrowy narząd żucia. Nieleczona wada zgryzu często prowadzi do rozwoju próchnicy, chorób dziąseł, nieprawidłowego ścierania się zębów, bólu i chorób stawów skroniowo- żuchwowych.
Czy u mnie będzie potrzebne usunięcie zębów?
Trudno powiedzieć. Zawsze staramy się wyleczyć pacjenta bez usuwania zębów, jeśli to możliwe. Jednak czasem bez usunięcia jakichś zębów nie da się uzyskać dobrego wyniku leczenia. Zasadą jest dokładne badanie pacjenta, analiza modeli gipsowych, analiza cefalometryczna, ocena zdjęć radiologicznych i opracowanie szczegółowego planu leczenia.
Jaka jest górna granica wieku w leczeniu ortodontycznym?
Obecnie nie ma takiej granicy wieku. Można leczyć pacjentów w każdym wieku, zęby przesuwają się prawie tak szybko jak u młodzieży, jednak u tych pacjentów postępowanie diagnostyczne powinno być szczególnie staranne, a plan leczenia. przemyślany.
Kiedy stosujemy aparaty ruchome, a kiedy stałe?
W ortodoncji rozwiązuje się problemy, a wybór aparatu zależy od problemu który jest do rozwiązania. Są wady zgryzu, które lepiej leczy się aparatem stałym i takie w których lepiej sprawdza się aparat wyjmowany. Generalnie można powiedzieć, że aparaty wyjmowane stosowane są w okresie większego wzrostu pacjenta t.j. do ok.13 roku życia, a stałe zwykle po tym okresie, ale są wyjątki od tej zasady.

Stomatologia i protetyka

Co to jest proteza szkieletowa?
Tą proteza wykonana techniką odlewniczą. Cechuje się dużą wytrzymałością, stabilnym utrzymaniem, jest zdrowsza dla zębów własnych pacjenta, gdyż siły żucia rozkładają się bardziej fizjologicznie niż w klasycznej protezie akrylowej. Taka proteza zajmuje w ustach mniej miejsca i jest wygodniejsza.
Czy zawsze trzeba uzupełnić brakujące zęby?
Tak, chyba ze usunieto ostatni zab w luku zebowym. Wszystkie braki zebów które sasiaduja z zebami pacjenta trzeba uzupelnic. Jesli sie tego nie zrobi w odpowiednim czasie, zeby sasiednie nachylaja sie do luki, co prowadzi do zaniku kości po stronie luki. Poza tym obniżeniu ulega wysokość zwarcia zębów, co prowadzi do chorób stawów skroniowo- żuchwowych i starczego wyglądu.
Co to są korony i mosty protetyczne?
Jeśli ząb jest tak mocno zniszczony, że niemożliwa jest jego odbudowa za pomocą kompozytu światłoutwardzalnego, lekarz wykonuje sztuczny ząb pokryty porcelaną wypalaną w specjalnych piecach w laboratorium protetycznym. Taki ząb nie różni się wyglądem od pozostałych zębów. Jeśli zęby trzeba usunąć osadza się brakujący ząb na zębach sąsiednich.
Dlaczego trzeba regularnie usuwać kamień nazębny?
Kamień osadza się na zębach, ale także pod dziąsłami i powoduje, że dziąsło nie przylega ściśle do zębów. Umożliwia to wnikanie pod dziąsła bakterii, co przenosi infekcję w głąb, a efektem tego jest stopniowy zanik kości w której osadzone są zęby. Po pewnym czasie zęby ( najczęściej przednie dolne) zaczynają się ruszać, a nawet wypadają. Regularna kontrola kamienia na zębach i jego usuwanie zapobiega tym problemom.
Co to jest leczenie kanałowe?
Jeśli bakterie próchnicowe zniszczą szkliwo i zębinę, dochodzą do jamy zęba w której znajduje się miazga. To zapalenie tej tkanki wywołuje silne, pulsujące bóle. Jeśli proces chorobowy rozwija się dalej dochodzi do zakażenia tej tkanki i obumarcia zęba. Lekarz oczyszcza jamę zęba i wypełnia szczelnie specjalnym materiałem, co ratuje zęba przed całkowitym zniszczeniem, jednak ząb jest martwy.
Jak często należy kontrolować zęby?
Warto sprawdzić stan zębów co najmniej co pół roku. Jeśli robi się to rzadziej, można przeoczyć pierwszą fazę rozwoju próchnicy, a przez to powstaje ryzyko głębokiej próchnicy, a co za tym idzie bardziej skomplikowanego leczenia np. leczenia kanałowego.
Czy leczenie stomatologiczne boli?
Obecnie większość bolesnych zabiegów wykonuje się w znieczuleniu miejscowym. Zamiast bólu czuje się odrętwienie. Znieczulenie wykonuje się w formie iniekcji podśluzówkowej, jednak wrażliwi pacjenci którzy czują lęk przed igłą mogą poprosić lekarza o znieczulenie miejsca wkłucia płynem, lub żelem znieczulającym.